3 tips voor financieel fitte medewerkers
3 tips voor financieel fitte medewerkers
Veel werkgevers ontdekken pas dat een medewerker financiële problemen heeft als er loonbeslag wordt gelegd. Dan ben je eigenlijk te laat. Er is dan vaak al sprake van flinke schulden.
Financiële fitheid is belangrijk voor duurzame inzetbaarheid. Geldzorgen kunnen leiden tot serieuze gezondheidsklachten, zoals chronische stress, diabetes of hart- en vaatziekten. Ook zetten geldproblemen mensen stil. Ze worden zo opgeslokt dat er weinig ruimte overblijft voor leefstijl of persoonlijke ontwikkeling. Denk aan het niet kunnen betalen van gezonde voeding of een sportabonnement.
En dat raakt ook jou als werkgever. Werknemers met schulden kosten gemiddeld zo’n €13.000 per jaar. Reden genoeg om financiële fitheid op de agenda te zetten. Wat kun jij doen?
1. Maak beleid rond geldzaken
Zorg voor een duidelijk beleid. Wijs een vertrouwenspersoon aan en laat je medewerkers weten bij wie ze terechtkunnen met geldvragen. Bijvoorbeeld via het intranet of het personeelsblad.
Bied trainingen aan, zoals een budgettraining voor medewerkers of een training ‘schulden signaleren’ voor leidinggevenden. Denk ook aan een financiële gezondheidscheck of aan het inschakelen van budgetcoaches.
2. Ga het gesprek aan
Veel mensen schamen zich voor hun geldproblemen. Ze zullen het onderwerp dus niet snel zelf aansnijden. Belangrijk is dat jij signalen leert herkennen én laat weten dat je er bent als er zorgen spelen. Dat kan al bij het tekenen van een contract of tijdens een functioneringsgesprek.
Benadruk altijd dat alles vertrouwelijk blijft. Ga niet zelf op zoek naar een oplossing, maar verwijs door naar professionele hulp.
3. Weet waar je naartoe kunt verwijzen
Er zijn veel manieren waarop medewerkers hulp kunnen krijgen. De Nederlandse Schuldhulproute (NSR) helpt je op weg. Bijvoorbeeld via geldfit.nl, waar je samen met je medewerker een korte anonieme test kunt doen. Die levert een persoonlijk advies op met passende hulp, zoals lokale organisaties of handige online tools.
Wil je medewerker liever met iemand praten? Dan kun je verwijzen naar 0800-8115, de landelijke hulplijn. Bellen of chatten kan, en er wordt direct meegedacht. Kijk voor meer info op 0800-8115.nl.
Meer weten?
Op de website van NIBUD vind je allerlei workshops, online trainingen en tools om je kennis over geldzorgen en begeleiding te vergroten.