Hoe schakel ik de hulp van een re-integratiebedrijf in?
Hoe schakel ik de hulp van een re-integratiebedrijf in?
Wanneer je de hulp van een re-integratiebedrijf inschakelt, vergroot je de kans dat je medewerker weer aan het werk gaat. Je kunt dit meteen na de ziekmelding doen, maar ook wachten tot het tweede spoortraject start.
Tweede spoortraject
Lukt het niet om je medewerker binnen het eerste jaar van ziekte in je bedrijf aan het werk te krijgen, dan start het tweede spoortraject. Je zoekt dan naar mogelijkheden buiten je bedrijf. Kun je zelf geen geschikte opties vinden, dan verwacht de overheid dat je deskundige derden inschakelt, zoals een arbodienst of een gespecialiseerd re-integratiebedrijf.
Keuze van het re-integratiebedrijf
Er zijn verschillende re-integratiebedrijven met uiteenlopende diensten. In het stappenplan op de Verzuimnavigator vind je onder Diensten verschillende opties.
Re-integratiecontract
Heb je een geschikt re-integratiebedrijf of arbodienst gevonden, dan wordt er een contract opgesteld. Dit moet in ieder geval afspraken bevatten over:
- de inspanningen van het re-integratiebedrijf;
- de snelheid van de intakeprocedure voor je medewerker;
- de minimale inhoud van het traject;
- de frequentie van contact tussen je medewerker en de begeleider;
- jouw inspraakmogelijkheden;
- informatieverstrekking aan het UWV;
- inzagerecht van het UWV in documenten;
- privacybescherming en klachtenbehandeling;
- hoe bovenstaande punten geregeld zijn als een derde partij wordt ingeschakeld.
Vastleggen van concrete stappen
Het re-integratieproces verloopt meestal in fases. Zorg dat het re-integratiebedrijf de stappen vastlegt in een trajectplan. Dit plan vormt de leidraad voor de begeleiding van je medewerker terug naar de arbeidsmarkt.